Japon Budist Resim Sanatına Yolculuk: Horyu-ji Tapınağı Bölüm 2

Dört büyük Buda cennetinin resmedildiği paneller (1, 6, 9 ve 10 no’lu duvar) doğu, batı ve kuzey duvarlarında yer almaktadır. Yangından sonra orijinallerinden yapılan reprodüksiyonlar bugün ana salonun duvarlarında sergileniyor.

Japon Budist Resim Sanatına Yolculuk: Horyu-ji Tapınağı Bölüm 2

Pano 1: Shaka/Shakyamuni Cenneti

Pano 1’deki Shaka (Buda olmuş, aydınlanmış, nirvanaya ulaşmış kimseler) figürleri, özellikle Shaka üçlüsü denilen üçlemelerde heykel ve resimler dahil olmak üzere ortada büyük bir şekilde tasvir edilirler. Her iki yanında ise Bosatsu (Buda olma yolunda kendini adamış kişiler) figürleri bulunur. Ortadaki Shaka figürünün her zaman sağ eli karşıya doğru dönük bir vaziyettedir ve tüm evreni ve insanlığı kucaklama anlamına gelir. Üzerinde sade bir rahip giysisi bulunur. Shaka’yı diğer figürlerden ayıran sadeliğidir. Üzerinde herhangi bir aksesuar, silah vb. bulunmaz. Pano 1’de ki üçlemede Shaka figürü ortada, her iki yanında Boşatsu’lar ve üzerlerinde göksel varlıklar resmedilmiştir. Bir cennet tasviridir.

Arkeoloji ve Sanat Tarihi Dergisi: Arkhe Dergisi

Japon Budist Resim Sanatına Yolculuk: Horyu-ji Tapınağı Bölüm 2

Pano 6: Amida/ Amitābha Cenneti (Batıdaki büyük duvar)

Pano 6’da ki duvar resmi de yangından kurtarılan bir diğer cennet tasvirlerinden bir tanesidir. Ortada ki Amida (Budist mezheplerden Jōdoshu mezhebinde ismi geçen Budadır. Amida (Batı nihai mutluluğun vadedildiği cennet olan Gokuraku’nun hükümdarıdır) figürü ve her iki yanında yine Buda olma yolunda çalışan Bosatsu figürleri resmedilmiştir. Pano 1’da ki Shaka Cenneti tasvirine göre Amida cenneti tasviri olan Pano 6’da ki duvar resmi yangından daha fazla hasar almış, daha silik vaziyettedir.

Japon Budist Resim Sanatına Yolculuk: Horyu-ji Tapınağı Bölüm 2

Pano 9: Miroku Cenneti Tasviri

Pano 9’daki duvar resmi, dört ana duvardan en çok soyulmuş, en çok hasar görmüş olanıdır ve ilk bakışta renk ve çizgi izleriyle boyanmadan bırakılmış gibi gözükmektedir. Bu şekilde rengindeki solmanın asıl sebeplerinden bir tanesi de Kondo’nun giriş çıkış kısımlarına yakın olup, güneş ışığına daha çok maruz kalması dolayısıyla meydana gelmiştir. Figürler çok net seçilmese de günümüze kadar gelen yazılı kaynaklar aracılığıyla Miroku’nun cenneti olduğunu biliyoruz.

Japon Budist Resim Sanatına Yolculuk: Horyu-ji Tapınağı Bölüm 2

Pano 10: Yakushi Cenneti Tasviri

Pano 10’da diğerlerinden farklı olarak Yakushi cennetinde bir vaaz sahnesi tasvir edilmektedir. Dört büyük Buda cenneti tasvirlerinden en iyi korunmuş, renkleri canlı kalmış olanlardan bir tanesidir. Aynı zamanda diğer Buda üçlemelerinden farklı olarak ortadaki büyük Buda heykelinin yanında bu sefer iki sıra halinde dizilmiş Bosatsu figürleri bulunmaktadır.

Horyu-ji Tapınağı duvar resimleriyle Japon Budist sanatının en erken ve en güzel örneklerini bulundurmaktadır. Japonya’da Budist tapınakları günümüzde tapınak olmasından öte birer müze görevi görürler.

Yanıtla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir