Japon Budist Resim Sanatına Yolculuk: Horyu-ji Tapınağı Bölüm 1

Japon Budizm’inin en aktif savunucularından biri olan Prens Shotoku’nun (592-622) hükümdarlığı döneminde birçok tapınak inşa edilmiştir. Antik Japonya ile ilgili yazılmış en eski kaynak olarak kabul edilen Nihonshoki’ye göre (720 ile yazılmıştır), Prens Shotoku döneminde çok sayıda Budist tapınağı yapılmıştır. Bu tapınaklardan en büyüğü ve en eski ahşap yapı olmasıyla da ünlü Nara’da bulunan ve neredeyse mucizevi bir şekilde günümüze ulaşan, Japonya’daki erken Budist sanatının birçok örneğini koruyan Horyu-ji Tapınağıdır.

Resim 1: Horyu-ji Tapınağı (Sağda; Ana Salon (Kondō), solda; Beş Katlı Pagoda (Gojū-no-Tō))

Japonya’nın Çin ile yakın ilişkileri ile birlikte Budist sanatta Japonya içerisinde kendini göstermeye başlamıştır. Shinto tapınaklarından Budist tapınaklarına geçiş, Budist heykeller ve Budist resimler Japon sanatının hızlı büyümesinin ve erken örneklerinin etkileyici bir kanıtıdır.

Arkeoloji ve Sanat Tarihi Dergisi: Arkhe Dergisi

Budist mimarının en güzel örneklerinden olan Horyuji Tapınağı kompleks bir yapı olması sebebiyle, Beş Katlı Pagoda (Gojū-no-Tō) ve Ana Salon (Kondō) etrafında merkezlenmiş olan Batı Bölgesi’nden (Sai-in Garan) ve Doğu Bölgesi’nden (Tō-in Garan) oluşmaktadır. Yumedono (Rüya Salon) çevresindeki büyük arazilerle birlikte bir kültürel miras olarak varlığını sürdürmektedir.

Japon Budist Resim Sanatına Yolculuk: Horyu-ji Tapınağı Bölüm 1

Nara Eyaleti’nde bulunan Horyu-ji Tapınağı Kondō (Ana/Altın Salon) duvarlarına boyanmış resimler, yedinci yüzyılın sonlarına ait Budist resimleridir. Günümüzde Kondō’da sergilenen resimler yanmış olan resimlerin birer kopyalarıdır. Horyu-ji Tapınağı Kondō’daki duvar resimleri, Hindistan’daki Ajanta Mağaralarındaki duvar resimleri ve Çin’in Dün-huang Şehrindeki Mogao Mağaraları’ndaki duvar resimleri ile birlikte Asya’daki eski Budist resimlerini temsil ediyordu. Uzakdoğu’da resim sanatının doruk noktalarından birine işaret eden Horyu-ji Tapınağı Kondō duvar resimleri 1949’da çıkan bir yangında bir kısmı yok olmakla birlikte bir kısmı ağır biçimde tahrip olmuştur. Kondō’nun duvarları belli bir teolojik sisteme göre resimlendirilmiştir. Kondō’nun doğu duvarından itibaren numaralandırılmış ve saat yönünde ilerleyen toplam on iki panel vardır. Dört büyük panel dört Buda ve Buda cenneti tasvirleri ve diğer sekiz dar paneller ise bireysel Bodhisattvaş’lar tasvir edilmiştir. Her cennetin merkezinde, farklı Buda figürleri vardır ve melekler tarafından çevrelenmiştir. Renkler oldukça sade ve pastel tonlarda yapılmıştır fakat figürler olabildiğince zengin ve gösterişlidir.

Yanıtla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir