Sümela Manastırı'nın Freskleri Restore Ediliyor
Trabzon'un Maçka ilçesi Altındere Vadisi'nde bulunan dünyaca ünlü Sümela Manastırı'nın Ana Kaya Kilisesi'ndeki freskler, aslına uygun bir şekilde restore ediliyor.
Karadağ'ın eteğinde 300 metre yükseklikte kayalar oyularak inşa edilen Sümela Manastırı, doğa, tarih ve kültürü bir arada sunarak ziyaretçilerini ağırlıyor.
UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesi'nde yer alan manastır, restorasyon ve kaya ıslahı çalışmalarının ardından ziyaretçi akınına uğruyor.
Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü tarafından Mayıs 2024'te başlatılan restorasyon çalışmaları kapsamında, Ana Kaya Kilisesi'nin dış cephesindeki freskler üzerinde çalışmalar sürüyor.
Ekipler, kilisenin dış cephesindeki 5 sahnede belgeleme ve yüzey temizlik çalışmaları yaparak, geçmişte ziyaretçilerin neden olduğu tahribatı onarıyor. Bu süreçte "undertone" (aslına uygun renklendirme) ve "acqua sporca" (kirli su) teknikleri kullanılıyor.
Trabzon Restorasyon ve Konservasyon Bölge Laboratuvarı Müdürlüğü ekiplerinin yürüttüğü çalışmalarda, tahrip olan ve belirginliğini yitirmiş "Hz. İsa'nın Son Akşam Yemeği" sahnesi yeniden ortaya çıkarıldı.
Restoratör Şenol Aktaş, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Sümela'yı ziyaret edenlere ve gelecek kuşaklara daha iyi bir görsel sunabilmek adına çalıştıklarını belirtti.
Aktaş, fresklerin üzerindeki yazıları, çizikleri veya vandalizm izlerini "undertone" ve "acqua sporca" yöntemleriyle yok edip daha iyi bir görsel sunmayı amaçladıklarını söyledi. Aktaş, "Biz sadece olan çiziklerin üzerini boyuyoruz, resimlerin üzerini boyamıyoruz. Çiziklerin üzerini boyadığımızda genel bir tablo ortaya çıkıyor. Öncesi ve sonrasını gösterdiğimizde insanlar nasıl bir çalışma yaptığımızı anlayabiliyor." dedi.
Aktaş, "Son Akşam Yemeği" sahnesinin restorasyon sayesinde ortaya çıktığını vurguladı. "Daha öncesinde bu çizikler yüzünden görünmeyen freskler ve sahnelerimiz vardı. Özellikle 'Son Akşam Yemeği' sahnesi, çiziklerden dolayı anlaşılmıyordu. Çiziklerin içini boyadığımızda çok güzel bir görüntü ortaya çıktı." diye konuştu.
Restoratör Beytullah Arslan ise, acil müdahale gerektiren ve kaybolma riski taşıyan alanlarda sağlamlaştırma çalışmaları yaparak bozulmaların önüne geçtiklerini belirtti.
Arslan, belgelendirme, boya ve sıva analizlerine uygun olarak müdahale yöntemlerinin belirlendiğini ifade etti. "İstanbul Restorasyon ve Konservasyon Bölge Laboratuvarı uzmanlarınca çıkarılan sonuçlara göre müdahale yöntemleri seçildi. Özgünlüğüne uygun harçlar hazırlanıp mevcut boya tabakasındaki boyalara en yakın örnekler seçilerek uygulamalar yapıldı." dedi.
Kaynak: AA
Arkeolojiye dair daha fazla içerik için Arkhe Arkeoloji Dergisi ve Arkhe Kitap bölümlerini ziyaret etmeyi unutmayın.