Altıkulaç Lahdi ya da Çan Lahdi
1998 yılında Çanakkale'nin Çan ilçesindeki Çingene Tepe Tümülüsü'nde bir mezar odasında bulunmuştur. MÖ 4. yüzyılın başlarına tarihlenen boyalı mermer lahdin bir yüzünde geyik ve domuz av sahnesi, diğer yüzünde ise savaş sahnesi betimlenmiştir.
Eserin üzerindeki boyalı sahneler çok iyi korunduğu için büyük bir önem taşımaktadır. Lahdin MÖ 5. yüzyılın sonlarında burada hüküm süren Anadolu’lu bir hanedan için ısmarlanmış olduğu düşünülmektedir. Anadolu’da, Perslerin gelmesi ile birlikte hakim olan sanat anlayışını yansıtan nadir örneklerden biridir.
Altıkulaç Lahdi'nde insanların yaş durumu ve savaşan farklı halklar, saç, sakal, boy, silahları ve giyimleri farklı betimlenerek gerçeklik ön plana çıkarılmıştır.
"Altıkulaç Lahdi'ndeki atlı figürü gerek binicisinin kıyafeti, gerekse eyer örtüsü ve atın kuyruğunun bir kurdalye ile bağlanmış olmasıyla Pazırık kurganlarında bulunmuş atlı örnekler ile büyük benzerlik göstermektedir. Pers mezar stelleri üzerinde gördüğümüz cenaze alayı ziyafet ve av sahneleri İskit-Pers kültürünün önemli ikonografik özellikleri bilinmektedir. Altıkulaç Lahdi'nde atlardaki bu ayrıntının diğer Pers mezar stellerinde olmayıp sadece burada görülmesi bu kişinin geleneği burada sürdüren İskit kökenli bir yönetici olabileceğini akla getirmektedir."
Kaynak: 11. Müze Çalışmaları Sempozyumu: 1999 Yılı Çan Altıkulaç Köyü Çingene Tepe Tümülüsü Kurtarma Kazıları. R. Körpe, M. Tombul, N. Sevinç
Genellikle mermer eserler üzerinde boya izinin antik çağlardan günümüze ulaşmasının zor olduğu göz önüne alındığında böylesine iyi korunmuş bir boyalı örneğe sahip olmak büyük önem taşımaktadır.
Eser, Troya Müzesi'nde sergilenmektedir.
Arkeolojiye dair daha fazla içerik için Arkhe Arkeoloji Dergisi, Arkhe Konsept ve Arkhe Kitap bölümlerini ziyaret etmeyi unutmayın.